Sinds de oprichting in 1986 is er veel veranderd voor Horst Electro Grossier, ofwel HEG. Al die tijd bewoog het familiebedrijf uit Bergen op Zoom flexibel met de markt mee. Er werden continue keuzes gemaakt in het assortiment, doelgroepen en bedrijfsvoering. Om efficiënt te werken en goed bereikbaar te zijn werd de hulp ingeroepen van de ICT- en telefoniespecialisten van ITCOMS.
“Als regionale elektrotechnische groothandel zijn wij bij vrijwel iedere elektrotechnische installateur of technische dienst tussen Zeeland, Etten-Leur en de Belgische grens bekend”, aldus Ken Horst. Samen met zijn broer Jan nam hij het bedrijf in 2001 van hun vader over. “Met ons eigen vervoer bezorgen wij dagelijks, maar er komen ook veel klanten aan onze afhaalbalie. Wij hebben namelijk een groot assortiment installatiematerialen en gereedschappen op voorraad en kunnen meteen advies geven, en dat wordt erg gewaardeerd.”
“De wereld van de groothandels is flink veranderd. Tegenwoordig zien we grote generalisten die vooral logistiek heel sterk zijn. Maar heb je als installateur snel een technisch advies nodig, dan is dat een uitdaging. Daarom is er nu nog steeds behoefte aan kleinere, lokaal aanwezige specialisten, zoals wij. Die hebben veel kennis in huis en denken nog echt met de klant mee. En bij de afhaalbalie kunnen klanten hun spullen direct bestellen en meenemen.”
“Zonder vooraf bedachte strategie zijn er in de loop van de jaren verschillende dingen op ons pad gekomen. Zo zijn we ooit begonnen met het samenbouwen van verdeelinrichtingen tot 600 en soms wel 1200 Ampère. Hiermee ondersteunen we de installateurs die er zelf geen tijd voor hebben of de specialistische kennis missen. In 2012 zijn we gestart met de levering van zonnepanelen, waarin we een uitgebreid assortiment hebben opgebouwd. Nu is dat booming business. Dat soort beslissingen nemen Jan en ik soms binnen een uur en dat doen we puur op gevoel. Daardoor draaien we makkelijk mee met de wind.”
“In de bijna veertig jaar van ons bestaan hebben we ook allerlei ontwikkelingen meegemaakt in onze kantooromgeving. Zo werden er eerst nog schrijfmachines gebruikt. Later hadden we per functie standalone PC’s die uiteindelijk in een netwerk met een lokale server werden opgenomen. Elke dag ging ik met een koffer vol back-up-tapes naar huis. Ook telefonie kende ontwikkelingen van een analoge lijn naar ISDN, en vervolgens naar Voice over IP via glasvezel. Dat was het eerste waarvoor we met ITCOMS samenwerkten. Ik kan me herinneren dat we ooit door hen gebeld werden. We maakten een afspraak en het klikte meteen. Dat was ook een kwestie van gevoel.”
“Voor onze ICT-diensten deden we in die tijd nog zaken met een grotere, loggere en ook duurdere club, waarmee het lastig communiceren was. Met de mensen van ITCOMS lukt dat wel goed. Zij werken niet met onpersoonlijke tickets. Daarom zijn we ook met onze ICT naar ITCOMS overgestapt. Het was voor mij overigens wel een flinke stap om van onze eigen lokale server over te stappen naar een cloud-oplossing. Ik had het gevoel dat ik de controle uit handen moest geven, iets wat uiteindelijk een onnodige angst bleek. Toen ITCOMS hiervoor een voorstel deed hebben we toch de stap gezet. Bij dienstverleners uit andere branches hebben we nogal eens trajecten ervaren die met horten en stoten verliepen. Maar de migratie naar de Microsoft 365-oplossing door ITCOMS ging bijzonder snel en zonder enige hick-up. Het werkt gewoon, en dat is zo fijn!“
Laat ons weten waar we je mee kunnen helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op.