Je mails verwerken. Administratie op orde brengen. Afspraken inplannen. Meetings bijwonen. Opdrachten uitvoeren. Voor de meeste ondernemers geldt: drie keer knipperen en de werkdag is weer voorbij. Het tempo ligt hoog, dat ene mailtje of je jouw verlopen bankpas wilt autoriseren, doe je dan ook ‘even’ tussendoor. En voordat je het in de gaten hebt, ben jij het slachtoffer van internetfraude oftewel: phishing. We trappen er massaal in, maar wat kun je er tegen doen?
Hoe minder bekend jij bent met phishing, hoe groter de kans dat je er onopgemerkt intrapt. Ons belangrijkste advies is daarom: leer phishing herkennen. Zeker als je nagaat dat het aantal zakelijke slachtoffers wereldwijd is verdubbeld. De urgentie is groot! Vooral de mkb-ondernemers zijn steeds vaker de dupe van deze vorm van internetfraude. De reden? Zij boeken vaak grote bedragen over, waardoor het minder opvalt als er op een bepaalde dag meerdere transacties plaatsvinden.
Knoop het goed in je oren: een bank vraagt nooit digitaal om privégegevens. Dus ontvang je via de telefoon, mail of sociale media een aanvraag, ga er absoluut niet op in! Twijfel je? Raadpleeg dan altijd je bank.
Steeds vaker vindt phishing plaats middels hyperlinks in sms of WhatsApp berichten. Trap er niet in!
Eén van de redenen dat het aantal zakelijke slachtoffers groeit: de websites lijken identiek dan ooit tevoren. Je kunt nauwelijks nog het verschil met échte websites onderscheiden en dat maakt het zo gevaarlijk. Eén tip: kijk altijd naar het e-mailadres van de afzender, alleen een mailadres dat begint met ‘https’ is betrouwbaar.
Criminelen die zich voordoen als collega’s, het gebeurt! En het lijkt moeilijker dan ooit om dit te herkennen. Wij adviseren daarom bij twijfel: vraag het eerst telefonisch of face-to-face na voordat je overgaat tot actie.
Gelukkig zijn er tegenwoordig mogelijkheden genoeg om als ondernemer phishing de baas te worden. Of in ieder geval het risico te verkleinen. Wij zetten het op een rij:
Als je medewerkers niet bewust zijn van het gevaar van phishing, dan maak je het de aanvallers wel erg makkelijk! Wij adviseren: organiseer meetings en stel je medewerkers ervan op de hoogte. Geef voorbeelden en attendeer ze bij twijfel altijd aan de bel te laten rinkelen.
Veel onrust kun je tegenwoordig al voor zijn door het installeren van de juiste spamfilters. Voorkomen is beter dan genezen!
Een slimme tip is het inbouwen van een beveiliging op je mailservice. Stel er komt een mail van buitenaf, dan krijgen werknemers automatisch een melding in de onderwerp regel dat ze met een extern persoon communiceren.
ITCOMS geeft advies in het tegengaan van phishing op de werkvloer. Wij bieden ondersteuning in het gebruik van de juiste spamfilters en beveiliging van de mailservice. Benieuwd wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op en we denken graag met je mee.
Neem contact op